Skoleskydning.

Der har været indledende skydninger i skoleskydningen 2015

Kirke Hyllinge skole stillede igen i år med 2 klasser til skoleskydningen som nu har overstået de indledende skydninger, i skrivende stund kender vi ikke placeringen på holdene men siden vil blive opdateret når Landsdelsfinalerne er skudt.

Billeder af de to klasser:

22. november 2014

Efter den indledende runde i skoleskydningen blev Kr. Hyllinge skoles 5.V nr. 3 ud af 251 hold i DGI Midt og Vestsjælland og var derved imellem de 21 hold der var inviteret til landsdelsfinalen i Fløng Skytteforening.

Selve finaleskydningerne forløb med spænding og skytterne var helt oppe på mærkerne og parat til at yde deres bedste på dagen men spændingen og det at det var finalerunden der skulle skydes, satte sit præg på skydningerne selv om de har trænet bravt siden udtagelsen.

Da de havde kvalificeret sig som 3. bedste hold skulle de skyde på sidste skydehold og resultatet blev først offentliggjort ved medaljeoverrækkelsen, så spændingen både hos Børnene, deres forældre og de instruktører der også var med. Så kom resultatet endelig og deres placering blev en samlet 5. plads af de 21 hold en flot placering som alle kan være stolte af.

Desværre var det ikke nok til at komme med til landsfinalen i Vingsted, men stadig en flot placering.

Foto: Heidi Jensby.

Skoleskydning i Kirke Hyllinge skytteforening.

Siden 1995 har De Danske Skytteforeninger og senere DGI i samarbejde med Dansk Skoleidræt afholdt skoleskydning for landets 5. klasser. Der deltager ca. 8.000 elever på landsplan.

Skoleskydningen er gratis for skolerne det kræver hverken kendskab eller specielt udstyr for at deltage, man kan komme lige ind fra gaden og deltage skytteforeninger stiller våben og ammunition til rådighed for eleverne hertil kommer også de instruktører som skal vejlede og hjælpe eleverne ved skydningen.

Der skydes 5 prøveskud og 20 gældende skud på vores 15 m. bane på Elverdamsvej 340 i Kirke Hyllinge. Eleverne skyder på hold af 4 skytter hvor det er det samlede antal point der tæller til udtagelsen.

Skydningerne foregår i konkurrence med andre skoler i området for DGI Midt & Vestsjælland, de 20 bedste hold går videre til en landsdelsfinale i Fløng den 22. november. De 3 bedste hold belønnes her med medaljer og de to tre bedste hold går videre til landsfinalen i Vingstedcenteret ved Vejle den 29. november.

Der skydes om pengepræmier til klasseklassen 8.000,-, 5.000,-, 3.000,- og 2 x 1.500,-, yderligere trækkes der lod om 1.000,- blandt alle de deltagende hold.

I år har vi haft besøg af Kirke Hyllinge skoles 5.S og 5.V i alt 35 elever og det har for foreningen været en fornøjelse at have besøg af de unge mennesker der er gået op i opgaven med ildhu og et fantastisk godt humør, de unge mennesker har måtte konstatere at det at skyde er ikke bare lige at gøre men at det kræver koncentration og det når alle skuddene afgives.

Vi håber naturligvis for vores super gode elever at nogle af dem når frem til landsdelsfinalen i Fløng og meget gerne videre til landsfinalen i Vingsted.

Vi vil lægge resultaterne af udtagelsesskydningen og landsdelsfinalen på vores hjemmeside, www.kr-hyllinge-skytteforening.dk her vil vi naturligvis også komme med resultaterne af landsfinalen.

Der findes mange flere oplysninger om skoleskydning på www.skoleskydning.dk som er den fælles hjemmeside DGI –Skydning og Dansk Skoleidræt har oprettet.

DGI skydning har set så mange eksempler på, at skydeidrætten gavner børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser - herunder børn og unge med ADHD. Der er lavet et pilotprojekt, som skal arbejde målrettet med at udvikle tilbuddet samt udbrede kendskabet til landets kommuner.

Vi kan også tilbyde skolerne Idræt på tværs for alle klassetrin, vi har i flere år samarbejdet med ungdomsskolens elever på Bramsnæsvigskolen som kommer et par gange om året og skyder hos os på vore helt moderne skydebaner som har elektronisk markeringsanlæg på alle banerne.

PS! Der er kun billeder af drengene da nogle af pigernes forældre ikke har tilladelse til offentliggørelse af billederne.

Bent F. Hansen

Formand.